zondag 27 oktober 2013

NO-BAKE CHEESECAKE

Ik hou enorm van toetjes en taarten, echter heb ik op dit moment helaas geen oven in mijn woning. Wel een combi-magnetron met kuren waarin je nog net (overheerlijke) nachos kunt maken, maar zeker geen baksels gaar kunt krijgen. Het vergt dus wat creativiteit van mijn kant wanneer het aankomt op het maken van desserts. Gelukkig zijn daar de no-bake recepten! Gerechten die lijken op the real deal, maar geen oven vereisen. Wel een koelkast of diepvries, dus mocht je die beide niet hebben.. dan ben ik benieuwd hoe je jezelf redt en kan ik je niet verder helpen!  

Ik kwam deze no-bake cheesecake tegen op de blog van Jolien, Your Lifestyle Guide. Ze noemt het The perfect 15 minute dessert en dat is de ideale omschrijving van dit lekkere nagerecht. Het originele recept is van Jamie Oliver (heb je al door dat hij mijn main recipe man is?) en werd gemaakt voor zijn serie 30 minute meals. Het filmpje kan ik helaas niet terugvinden, dus je zult het moeten doen met mijn uitleg en lichtelijke amateuristische foodfoto's. 


INGREDIËNTEN 4 PERSONEN

50 gr boter
50 gr hazelnoten
8 digestive koekjes
1 citroen
4 tl lemon curd (bij de AH te koop)
150 gr frambozen
250 gr roomkaas, mascarpone of crème fraîche
1 tl vanille extract (optioneel)
melk (indien nodig)
1 el poedersuiker
pure chocolade als garnering 

BEREIDING 

Doe eerst vier brede, lage glazen in de koelkast of diepvries.

Smelt de boter in een koekenpan en draai het vuur uit. Doe de hazelnoten samen met de koekjes in een schone theedoek en sla de theedoek tegen een aantal keer het aanrecht (pas op er niets uit valt) totdat het een grof mengsel is geworden. 

Voeg het mengsel toe aan de gesmolten boter en roer tot het een geheel is. Rasp de schil van de citroen heel fijn en voeg de citroenrasp toe aan het koekjesmengsel. 

Pak de glazen uit de koeling en verdeel het mengsel over de glazen, waarbij je het goed aandrukt. 

Voeg 1 grote theelepel lemon curd toe aan elk glas en verdeel de helft van de frambozen over de glazen. 

Doe de roomkaas (of mascarpone/crème fraîche) in een kom en voeg de vanille extract toe. Roer goed, voeg de poedersuiker toe en roer nog eens goed tot het een glad mengsel is geworden. Mocht het te dik zijn, voeg dan wat melk toe. 

Verdeel het roomkaasmengsel over de glazen, voeg daarna de overgebleven frambozen toe en rasp ter garnering wat pure chocolade over de glazen. Het is nu klaar om te serveren, maar je kunt het ook een paar uur van tevoren maken en in de koelkast zetten. 

Erg handig als je eters hebt, zo hoef je zelf de keuken niet meer in om het nagerecht te maken terwijl de rest gezellig aan tafel zit te kletsen. Je kunt variëren met verschillende fruitsoorten (bosbessen misschien?) en koekjes, bijvoorbeeld Bastogne. Voor iemand met een nootallergie kun je de hazelnoten gemakkelijk weglaten.

Enjoy!
'Eerst eten, dan opruimen' is mijn filosofie

3 opmerkingen:

Copyright © 2014 Smakelijk Leven