zaterdag 12 oktober 2013

Filmtips

Ik heb de laatste tijd behoorlijk wat films gekeken, als een goede filmtheater stagiaire betaamt! Kijk mee om te zien welke ik je absoluut aan zou raden en welke toch een beetje eh... bijzonder waren ;-)

Jimmy P.


Deze film gaat over de indiaan Jimmy P. (Benicio del Toro) die na de Tweede Wereldoorlog last heeft van migraineaanvallen en nachtmerries. Hij wordt opgenomen in een veteranenkliniek, maar ze weten daar niet goed wat ze met hem aanmoeten omdat het een indiaan betreft en die zouden toch "anders in elkaar zitten". De film draait voornamelijk om de therapiesessies met de antropoloog die ingezet wordt om het vraagstuk rondom Jimmy op te lossen. De film werpt een interessante blik op de naoorlogse Amerikaanse tijdgeest en op de therapiemethoden die toen populair en opkomend waren. Ga deze film vooral kijken als je zin hebt in een inhoudelijk sterk verhaal en als je ook graag wat wilt opsteken in plaats van hersenloos vermaakt te worden (maar hey, daar is niks op tegen!).

Prince Avalanche


Emile Hirsch en Paul Rudd samen in een film, dat kan niet anders dan grappig zijn, dacht ik. Mijn verwachtingen werden deels waargemaakt. Het verhaal speelt zich af in de bossen van Texas, een erg mooie achtergrond voor deze bromance. De hoofdrolspelers hebben zeker wel chemie en er zitten best wat grappige scènes in. De nadruk ligt vooral op de verschillen tussen de onverantwoordelijke, puberale Hirsch en de zichzelf te serieus nemende Rudd. Soms is de film een beetje trippy, als je daar tegen kunt dan is de film zeker het kijken waard.

How to describe a cloud

Deze film van Nederlandse makelij speelt zich af in het hedendaagse Taiwan. Het verhaal gaat over de jonge vrouw Liling die in de stadse drukte woont en haar familie jarenlang heeft verwaarloosd. Als haar moeder blind wordt en denkt een soort zesde zintuig ontwikkeld te hebben, probeert Liling de banden met haar moeder weer aan te halen. Ik was zeer onder de indruk van deze kleine arthousefilm en vond vooral het einde erg sterk. Als je de kans hebt om How to describe a cloud te kijken zou ik dat zeker doen!

La vie d'Adèle

Deze film is veelvuldig in de media besproken vanwege de expliciete seksscènes. Not gonna lie, dat is mij ook zeker bijgebleven van dit drie uur durend portret van de relatie tussen de scholiere Adèle en kunststudente Emma. Maar daarnaast kwam er zoveel meer voorbij, de regisseur schetst heel treffend hoe middelbare scholieren met elkaar omgaan en het spel is zo natuurlijk, dat je soms vergeet dat je naar een film zit te kijken. Dit zorgde ervoor dat ik keihard mee moest huilen tijdens bepaalde scènes, al huil ik ook tijdens de gemiddelde Greys Anatomy aflevering.. dus of dat iets zegt weet ik niet. Ga deze film vooral kijken als je ook zo houdt van hartverscheurende liefdesverhalen, maar laat vooral je ouders thuis, anders garandeer ik dat je 20 minuten lang niet weet waar je het zoeken moet.

0 reacties:

Een reactie posten

Copyright © 2014 Smakelijk Leven