zondag 1 maart 2015

PIMP JE PANNENKOEK

Hallo, is daar iemand? Ik zou het niet gek vinden als ik nu tegen mezelf praat, gezien mijn lange afwezigheid. Toch laat ik me daardoor niet weerhouden en schrijf ik weer eens op mijn blog. Gewoon, omdat ik weer zin heb om creatief bezig te zijn. Voor mezelf. En ieder ander die mee wil lezen.



Nog steeds ben ik volop bezig met film, lekker eten, muziek en al het andere dat het leven zo mooi maakt. Omdat ik diep van binnen óók nog steeds een smaakpaus ben, ga ik weer leuke dingen delen op mijn blog. Niet met de intentie om binnen no time mijn kruit weer te verschieten, dus de frequentie zal wellicht wat lager liggen dan voorheen. Maar dat hoeft de pret niet te drukken uiteraard.. Laat ik maar gauw van start gaan!

De laatste tijd ben ik lichtelijk geobsedeerd door pannenkoeken, een feit waar mijn vriend me vorige week subtiel op wees. Iedere ochtend begin ik mijn dag goed met een stapeltje heavenly pancakes. En nee, dat is niet saai. Verre van juist! Het leuke aan pannenkoeken is dat je ze kunt aanpassen aan je eigen smaak. Vandaag deel ik een aantal variaties om het standaard pannenkoekenrecept mee te pimpen. Let's start a pancake revolution!





BANANAPANCAKES (1 PERS)

1 ei
1 banaan
2 el havermout
1 tl kaneel
1 tl (kokos)olie
Optioneel: blauwe bessen en Griekse yoghurt

Prak de banaan met een vork, voeg het ei toe en roer goed. Voeg de havermout en het kaneel toe en roer totdat het een geheel is. Bak de pannenkoekjes in een koekenpan met wat olie. Maak ze niet te groot, dan kun je ze makkelijk omkeren. Maak af met wat blauwe bessen en Griekse yoghurt. Eet smakelijk!

Dit is mijn favoriete ontbijtje doordeweeks, het vult goed door de banaan en de havermout en is echt heerlijk zoet.

CLOUDPANCAKES (4 PERS)

3 eieren
125 g bloem
150 ml melk
1/2 tl kaneel
2 el suiker
40 g boter
Optioneel: jam/stroop/fruit

Splits de eiwitten van de dooiers en doe de dooiers in een beslagkom. Klop de eiwitten stijf in een aparte kom en zet deze opzij. Zeef de bloem boven de beslagkom en voeg hier de melk aan toe. Klop met een garde totdat het een glad beslag is. Klop ook de kaneel en suiker door het beslag. Spatel de eiwitten rustig door het beslag en zorg dat het een luchtig beslag blijft. Easy does it. Smelt de boter in een koekenpan, maak kleine hoopjes beslag en bak de pannenkoeken in een paar minuten bruin en gaar. Maak af met wat jam of stroop naar smaak.Tast toe!

Dit zijn lekkere pannenkoekjes voor als je iets meer tijd hebt, in het weekend bijvoorbeeld. Voor jezelf, of om indruk te maken op gasten. Het is namelijk alsof je wolkjes eet, zo luchtig.

Je weet dus wat je te doen staat deze week. Pimp je pannenkoek!

1 opmerking:

  1. :O Nu weet ik eindelijk wat ik moet ontbijten! En ga ik voor het eerst in mijn leven havermout kopen. Spannend hoor. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Copyright © 2014 Smakelijk Leven