vrijdag 6 maart 2015

MIJN FAVORIETE PODCASTS



Podcasts: iedereen kent de term wel, maar luister je er zelf ook wel eens naar? Ik, tot anderhalf jaar geleden, in ieder geval niet. Toen ik mijn vriend leerde kennen, kwamen daar zijn hobby's natuurlijk ook bij. En een daarvan is podcasts luisteren. In de auto, op de bank, in bed voor het slapengaan. In eerste instantie maakte ik kennis met de podcast van Joe Rogan (de presentator van Fear Factor, wie kent hem nog?). Daarin interviewt hij zijn gasten over allerlei onderwerpen: van vechtsport tot hallucinerende middelen. Vaak zijn het grappige afleveringen en schaaf je je algemene kennis ook nog eens bij. Toch lag het niet helemaal in mijn straatje, ik krijg al snel genoeg van mannen die over sport praten. Gelukkig heb ik inmiddels podcasts ontdekt waar ik eindeloos naar kan luisteren. Tijdens het afwassen, op de fiets, in de bus: dit zijn de podcasts waar ik geen genoeg van krijg!

Voordat ik losbarst, een aantal weetjes over podcasts:
  1. Ze zijn gratis. Geen excuus om het niet te proberen dus ;)
  2. Je kunt ze via een app downloaden op je telefoon of tablet, mijn iPhone app heet Podcasts.
  3. De meeste afleveringen duren 30 minuten tot een uur, maar je hebt ze er ook tussen van drie uur (fijn voor lange treinreizen).
  4. Veel podcasts zijn ontzettend informatief én ook nog eens vermakelijk, a winner in my book!
  5. Wat je ook leuk vindt; er bestaat ongetwijfeld een podcast over het onderwerp. 
  6. De Groene Meisjes treden wat meer in detail over het hoe en wat, lees vooral hun leuke blogpost over podcasts.


Cristen en Caroline van Stuff Mom Never Told You bespreken het vrouw-zijn uitgebreid. Waar komt het woord slet vandaan, en waarom noemen vrouwen elkaar zo? Hoe zit het met de gay best friend? Is dat een mythe, of gaan heterovrouwen en gay mannen echt zo goed samen? De dames onderzoeken deze onderwerpen, zodat jij het zelf niet hoeft te doen, en bespreken hun bevindingen met een flinke dosis zelfspot.


Alix en Lulu van Invisibilia onderzoeken de onzichtbare krachten die het menselijke gedrag beïnvloeden. Klinkt een beetje vaag misschien, maar geloof me: deze dames weten van wanten. Tijdens de aflevering Our Computers, Ourselves duiken ze in de manieren waarop technologie de mensheid vormt en interviewen ze een man die al twintig jaar non-stop een computer aan zijn lijf draagt. Echt een aanrader als je interesse hebt in gedragswetenschappen.


Cheryl (schrijfster van Wild) en Ted vormen samen het team van Dear Sugar. Iedere aflevering bespreken ze ingezonden brieven van lezers met dilemma's op het liefdesfront. Zonder dat het suf wordt, behandelen Cheryl en Ted serieuze onderwerpen en kaarten ze belangrijke thema's aan. Een van mijn favoriete afleveringen is The Deal Killer, over wat je van een partner accepteert (vreemdgaan, grote geheimen) en wanneer het je te ver gaat.


Aminatou en Ann zijn long distance besties en samen zijn ze Call Your Girlfriend gestart. Ze bellen elkaar iedere aflevering en bespreken alles wat vriendinnen normaliter doen. De verfilming van 50 Shades of Grey, de Oscars, Queen Bey: het komt allemaal voorbij. Er hangt een heel persoonlijk sfeertje, je kunt duidelijk merken dat de meiden al jaren bevriend zijn en dat maakt het nou juist zo leuk.

Verder wil ik nog een paar podcasts noemen die wat algemener zijn, maar zeker ook de moeite waard om even te checken:

FREAKONOMICS > economische onderwerpen op een boeiende manier gebracht
RADIO LAB > over (gedrags)wetenschap en filosofie
THIS AMERICAN LIFE > de grootste podcast van de VS, met iedere week bijzondere human interest verhalen en interviews
THE MONDAY MORNING PODCAST > Bill Burr raast en tiert op komische wijze over zijn leven als komiek in LA

Nu heb je een inkijkje gekregen in mijn favoriete podcasts van het moment, hopelijk zit er iets voor je tussen!

Let's spread the podcast love <3

2 opmerkingen:

  1. Serieus, ik luisterde nooit naar podcasts. Ik wist niet eens precies wat ze waren. Dus dit artikel is echt heeeeel handig en origineel! Ik ga er eens naar luisteren haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je echt doen! Ben benieuwd wat je ervan vindt :)

      Verwijderen

Copyright © 2014 Smakelijk Leven